11.08.2010

Isu berat.

Saya tahu ramai yang dah mula mual dengar rungutan saya tiap hari tentang isu berat yang saya alami sekarang ni kan? Resah. Terus terang saya katakan, agak susah saya nak kawal pemakanan saya lebih lagi bila saya pernah kena serangan gastrik yang agak teruk. Agak fobia kalau tak makan langsung. Tapi masalahnya, saya makan tanpa henti.

Salah siapa? Diri sendiri sudah tentu. Saya tak pernah salahkan orang lain, baik masakan ibu saya yang terbaik tu atau boyfriend saya yang lemah bila dengar keluhan bila saya kelaparan atau kawan-kawan yang boleh dibilang jari memberi kritikan jujur. Susah hati.

Saya beruntung kerana ditegur setiap hari oleh orang yang benar-benar ambil berat tentang isu berat yang saya hadapi sekarang. Tak pernah putus kritikan yang diberi. Kenapa agaknya saya masih leka dan lalai dengan masalah ni? Adakah sebab kehidupan saya lebih bahagia dari sebelumnya. Punya hubungan stabil dengan boyfriend, adakah itu puncanya? Bukan. Saya sendiri seolah buta mata membiarkan bentuk badan lemak sana sini.

Badan seberat 60kg untuk saya sangatlah tak normal. Berat tulang tu alasan lemah. Saya tahu saya hanya mampu mengeluh tanpa mengambil tindakan serius seperti bersenam. Sekarang saya tahu kehidupan saya tentang kesihatan tidak dipandang serius. Bangkitlah. Setakat kata-kata yang kononnya memberangsangkan tak cukup kalau tak dibuktikan.

Saya janji, saya akan elak makan nasi, elak minum air berkarbonat, elak makan malam dan mulai bersenam setiap hari hinggalah saya boleh kembali ke bentuk badan size S. Doakan!

11 comments:

Unknown said...

heheh..nice one..cute jer i baca ur entry ni esp bab "lemak sana sini"..hahaha..yup,, u mmg dh berisi pun..but if sihat xpe..honest opinion,baik la u 'ringan' kan sket badan k..baru nmpk lebih fit n beautiful.. :) ape pun,,i tetap syg u..muaxh!!

goblogbyfarah said...

diet tu ok putri, tapi jangan sampai kurang zat penting. maybe kena kurangkan makan sedap2 kot?hehe..

Putri Ramlan said...

bebing:
kan kan? i selamba je type "lemak sana sini" tu.. jgn lah sesiapa nak terasa cos mmg betul kan i dh gemuk.. dem.. thx for ur honest opinion.. i mmg appreciate sgt.. i love u dear! mwahx! ;)

farah:
yeap.. skrang ni mmg dh start diet.. nnt nk jumpa anil sabtu ni pinjam buku kevin tu.. :D makanan sedap2 lah tak leh nk elak but i have to now..

KAK RAINBOW said...

putri kan dah kurus. lain lah nurul ni :( berat menjadi2 lps bersalin

Sofia said...

ek boleh ke tak ambil nasi? i think u should take but in a small portion.

and dont over diet. nanti lain jadinya :)

take care!

m@Ri@ said...

diet tapi biar sihat k..ok?

Putri Ramlan said...

nurul:
nurul punya kes boleh dimaafkan lagi n org faham.. takpe, semuanya takes time. :)

phia:
i dah 4 days tak makan nasi. :D takpe, jgn risau.. nnt i makan supplement segala. thanks! hehe.

maria:
insyaAllah kali ni mesti lebih sihat cara dietnya.. ;)

khaleda said...

diet sihat okeh
+ exercise :D

Melissa said...

Good luck Put ! Don't starve yourself & don't forget to exercise ! ;)
I need to go on a diet too lah, but I have minimal willpower. Hehe.
Keep us updated ! ;)

Putri Ramlan said...

khaleda:
insyaAllah.. thanks awak! :D

melissa:
so far, i've lost 1 kg in a week without exercise.. but im gonna put lotsa effort to lose more weight! :D

a guy with moustache said...

*cucuk2 perot tu*